Zanim zdążyłem siąść i napisać ten tekst, przez net przewaliła się cała masa innych, poświęconych dzisiejszej konferencji specjalistów MAK-u. Dosadniej w swej treści, że nie pozostawiającej żadnych wątpliwości, iż jej celem było rozpalenie stygnących powoli emocji.
Prawdę mówiąc nie mam zielonego pojęcia w kogo próbuje walić MAK ta swoja bezczelna wersją wydarzeń i ta swoją pseudologia wydarzeń. Jest to adresowane do nas a u nas już mało kto (choć jeszcze tacy się tu i ówdzie trafiają) chce ich wersję przyjąć i jej bronić.
Oczywistym wydawać by się mogło, że naturalnym sojusznikiem Moskwy ciągle jest (bo i kto miałby być?) Premier Tusk. Ale ten raport wali w niego bo znów on „nie zareaguje w czas” i słupki mu polecą. Może w Moskwie zaczynają stawiać jednak na prezydenta ale przecież wystarczyłoby wziąć do garści konstytucję i przeczytać, że jest to ruch całkiem bezsensu. Z natury rzeczy i od strony formalnej.
Jest jeszcze i ta możliwość ze MAK to istotnie ciało tak niezależne, że jak Putin co od niego chce to musi pukać. Tylko że MAK tak naprawdę swoje zrobił i ten dzisiejszy suplement nie wnosi nic. Poza jednym.
I właśnie „to jedno” wychwycone przeze mnie w wypowiedzi szalenie wyszczekanego eksperta, pana pilota doświadczonego i zapewne zasłużonego Olega Smiernowa (czy tam Smiernofa…) sprawia, że „w temacie” tak dzisiaj oklepanym zabieram głos. A do tego z uwagi na wyjątkową „kulturę wypowiedzi” owego eksperta.
Pan ekspert, tokując z wyraźnym samo zachwytem nie raczył zauważyć, że w pewnym miejscu przekaz posypał się im wyraźnie. Przypomnę, że najznośniejszym fragmentem jego wystąpienia był ten o „szympansach” w wierzy lotniska. I, póki co, ten fragment skupia uwagę komentatorów.
Mnie zdecydowanie bardziej zastanawia trochę inny. Autorstwa innego eksperta, byłego naczelnika moskiewskiego centrum zautomatyzowanego zarządzania ruchem lotniczym Władimira Sznajdera. Przytoczę go: „- Grupa kontroli lotów nie ma prawa zamykać lotniska, które jest technicznie zdatne do lądowania, z powodu warunków pogodowych, to jest zasada międzynarodowa”*.
Moją wątpliwość budzi na wstępie określenie „technicznie zdatne”. Bo co on oznacza? I kto taką „zdatność” określa. Jeśli na przykład … MAK to czy obecność tego ciała z samej istoty rzeczy jest w postępowaniu nieporozumieniem. Ale to zostawmy bo przecież wiemy, że ta kwestia była wałkowana i jeśli o nią chodzi to w warunkach tamtejszego, rosyjskiego pojmowania czegoś takiego jak „poszanowanie prawa” szkoda na ten temat nawet gadać. Ja cały czas wracać będę z uporem do kwestii tego, że wieża nie miała prawa zamykać lotniska bo było ono „zdatne do lądowania”. Czyli dało się na nim wylądować. Czyli więc podejmujący decyzję o lądowaniu postępował zgodnie ze sztuką. Albo albo…
Nie wiem na ile „zdatne” do przyjmowania lotów międzynarodowych są nieczynne wojskowe lotniska. szczególnie nieczynne wojskowe lotniska w Rosji. Nie wiem też na czym polega „techniczna zdatność” oraz od którego momentu zaczyna się coś przeciwnego, czyli „techniczna niezdatność”. I chyba bardziej bym chciał aby te kwestie wyjaśniał pan Smiernof zamiast zajmować się zoologią doświadczalną. Póki co MAK i jej eksperci na ten akurat temat nic przekonującego w postaci jakichś dowodów nie pokazali.
Podejrzewam nadto, że „zasada międzynarodowa”, na którą powołuje się pan Sznajder jest dokładnie tak samo „międzynarodowa jak „międzynarodowy” jest MAK. Rutynowo wpisałem w wyszukiwarkę frazę „lotnisko zamknięte z powodu pogody” i otrzymałem 71 100 wyników (gdzieś na pewno weszło w to parę stron porno bo taka już natura netu). Przytoczę pierwszych kilka przypadków:
- „Lotnisko Skavsta pod Sztokholmem, które obsługuje tanie linie lotnicze, zostało zamknięte z powodu silnego wiatru i intensywnych opadów śniegu.**
- Warszawskie lotnisko Chopina do godz. 17:00 będzie zamknięte dla ruchu lotniczego - poinformował rzecznik lotniska Przemysław Przybylski.***
-Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej podała aktualne informacje dotyczące stanu lotnisk w Europie: Lotniska zamknięte z powodu pogody: Lotnisko Londyn Biggin Hill – zamknięte do godziny 19:00 CET Lotnisko Dublin – zamknięte do godziny 21:00 CET Lotnisko Paryż Le Bourget – zamknięte do godziny 18:00 CET…****
- Międzynarodowe lotnisko w Kairze zamknięto dzisiaj z powodu złych warunków pogodowych i pogorszonej widoczności, która była powodem opóźnień wielu lotów i zmusiła pilotów do zmiany miejsca lądowania. Z powodu burzy piaskowej nie było widać obiektów oddalonych o więcej niż 500 metrów.*****
To tylko kilka pierwszych znalezionych informacji. Szczególnie cenne są dwie. Ta z warszawy, gdzie o zamknięciu informuje rzecznik lotniska nie pozostawiając wątpliwości po czyjej stronie była decyzja oraz ta dotycząca lotnisk europejskich. W tym akurat przypadku aż się chce zapytać czy wedle pana fachowca z Moskwy, Sznajdera lotnisko w Dublinie czy paryskie Le Bourget odbiegają technicznie In minus od stanu smoleńskiego Siewiernogo? Tak by wynikało z jego twierdzeń.
Wobec tego, co dziś zaprezentowali panowie z MAK powiem szczerze, nie chciałbym być w skórze ani pana Millera ani, jeszcze bardziej, na miejscu pana Tuska. Bo chyba faktycznie dochodzimy do momentu, w którym temu ostatniemu nie zostanie nic innego jak wypowiedzieć Ruskim (może wystarczyć MAK-owi, wszak to ciało ponadpaństwowe!) wojnę albo… albo otwarcie siąść na zadnich łapkach i połasić się do nich. Tertium non datur. Poza spektakularnym pojawieniem się publicznie przed narodem, przeproszeniem go za wszystkie bzdury o ruskiej fachowości i otwartości i palnięciem sobie w łeb z jakiejś efektownej czterdziestkipiatki
Prawdę mówiąc jeśli czegoś poważnie oczekuję, to oświadczenia kogokolwiek z naszych władz, mającego zarówno prawo w ich imieniu się wypowiadać jak też tyle odwagi by to zrobić, że po bzdetach wygadywanych przez „międzynarodową organizację MAK” przestajemy traktować poważnie to, co ona publikuje i co wygłasza na konferencjach.
I na koniec dodać, tak dla przeciwwagi i nośności tematu, coś o „szympansach z MAK-u”
*http://wiadomosci.onet.pl/kraj/nawet-szympans-w-wiezy-nie-przyczynilby-sie-do-tra,1,4186894,wiadomosc.html
** http://www.rmf24.pl/raport-zima/zimawnatarciu2/news-lotnisko-pod-sztokholmem-zamkniete-z-powodu-sniezyc,nId,316744
*** http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Warszawskie-lotnisko-zamkniete-z-powodu-sniezycy,wid,12897870,wiadomosc.html?ticaid=1bcc6
**** http://promotion.pl/promocje/tag/snieg-na-lotniskach/page/2
***** http://www.arabia.pl/content/view/288878/2/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz